fredag 9 september 2011

Kurs i dagismat för dagiskockar

Den här veckan har jag hållit en kurs med både föreläsning och praktisk matlagning för kökspersonal och föreståndare på en privat daghemsstiftelse. Kursen var beställd av Helsingfors Arbis med skräddarsydd enligt just den här stiftelsens önskemål. Det var 11 deltagare på kursen.


Idén, som jag tolkade den, var att förklara varför det är viktigt att laga maten från grunden och att använda sig av äkta vara. Jag ville också visa att det i praktiken är fullt möjligt, inte kräver avancerade ingredienser, inte är svårt, inte tar lång tid, och inte ens nödvändigtvis är så dyrt.

I den praktiska delen av kursen, ca 3 timmar, lagade kursdeltagarna mat enligt 10 olika recept jag utvecklat för dem i fem grupper. Bland recepten fanns både frukostar, mellanmål och lunchar. På bilden lagar de bland annat smörkokt squasch och ugnsgröt av korngryn och ekologisk mjölk.

I föreläsningsdelen, totalt ca 3 timmar, berättade jag om bland annat om sockrets och andra snabba kolhydraters inverkan på barnens hälsa och beteende, om blodsockerkurvan, om fettets betydelse för hälsan, energinivån och hjärnans utveckling, tillsatsämnen och processad mat, halv- och helfabrikat.

Kursen fick väldigt bra feedback. Jag var glad att jag faktiskt kunde tillföra ny kunskap i matlagning från min synvinkel också åt professionella. Det gladde mig särskilt mycket eftersom jag själv njöt av att få planera och hålla en sådan kurs och gärna vill hålla många fler i framtiden.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar