torsdag 8 september 2011

Råchoklad på CocoVi

Igår kväll var jag på en råchokladsdemonstration och -föreläsning. Det var Heikki Harju, kostcoach och personal trainer, som visade hur man gör råchoklad, på CocoVi bar på Skillanden i Helsingfors.


Det var precis så intressant jag hoppats på. Som du kanske sett här på bloggen så har jag och stora flickan flera gånger gjort egen choklad, men kvaliteten har inte blivit så proffsig, och chokladbitarna har varit mjuka och flottiga (men goda). Nu ville jag lära mig finesserna, och samtidigt smaka på den äkta råchokladen.

Heikki Harju gjorde fyra sorters choklad. Först en av CocoVis grundset för chokladtillverkning, helt baschoklad, innehöll kakaosmör, kokosolja, kakaopulver, maca, lucuma, agavesirap och en gnutta havssalt.


Sedan tre olika smaksatta varianter: mintchoklad, julchoklad och cashewnöt-mullbärschoklad. Av dessa blev mintchokladen inte så bra, den var lite plätu, och en del i gruppen tyckte den inte var tillräckligt söt heller.


Julchokladen var allra bäst. Det var egentligen Heikkis sambo, Heidi från bloggen Quinoaa, som lagade den, för det är lite av hennes specialitet. Den var smaksatt med kanel, kardemumma och nejlika, samt nåt slags risfiber jag glömt namnet på, och mullbär. Helt supergod var den.

Cashew-mullbärs-chokon var också god, men cashewnöten är tyvärr den tråkigaste nöten i min smak, hade fördragit hassel, mandel eller valnöt, till exempel.

Av de saker jag lärde mig under de två timmarna, vilket var många! kan jag nämna några.
  • chokladmassan får inte värmas upp till mer än 45-48 grader, för då börjar många av de nyttiga ämnena i chokladen förstöras
  • macapulvret används för att ge kompletterande smak och antioxidanter, och lucuma för att kompensera beskheten och ge fyllnad
  • äkta råchoklad är väldigt stimulerande och det kan vara skäl att inte ge småbarn många bitar på en gång, eller att äta råchoklad strax innan läggdags
  • theobrominet i kakaon utvidgar blodkärlen och förbättrar blodcirkulationen, och på det viset kan alla andra antioxidanter i chokladen upptas bra i cellerna.

Blev du nyfiken? Testa! Jag ska nån dag blogga mitt första seriösa försök till råchoklad, som för tillfället är i kylskåpet!

CocoVis serie med superfood-tema fortsätter ännu två onsdagar till: Superfood- ja hyvinvointaiheiset luennot alkavat CocoVi bar Erottajalla.

2 kommentarer:

  1. Storkonsumenten Somateria Mollissima8 september 2011 kl. 22:13

    Har sökt med ljus o lykta efter en enkel o klar manual att göra choklad på. Väntar med spänning på dina erfarenheter, enkelt är det knappast, men förmodligen en smakupplevelse som är extremt hälsosam.

    SvaraRadera
  2. Mitt första försök till proffsigare choklad blev tyvärr inte helt bra. Honungen liksom till synes löste sig, men så hade den ändå inte blandat sig i smeten utan 80 % av chokladbitarna var sgs osötade... Så tyvärr får jag göra ett försök till innan jag "täcks" blogga!! Det var verkligen inte svårt i betydelsen invecklat, men vissa fallgropar tycks det finnas. Återkommer!

    SvaraRadera