söndag 11 september 2011

Ugnskassler med morot, paprika och brysselkål

Jag lagade kassler i ugn en dag. Jag är egentligen inte så bra på kassler, inte min favoritköttbit helt enkelt, men det här blev ganska bra. En evighet tog det nog i ugnen, tyckte jag.


Tid: 60/20 minuter. För 5 personer.

Fräste kasslerbiten runt om i smör ca en minut, saltade och pepprade och lade den i ugnsform i ca 175 graders ugn med stektermometer i. Biten var på ett knappt kilo, och termometern fick visa ca 70 innan den var klar.

Under tiden fräste jag en paprika som jag strimlat stort i smör så den lite hann mjukna, och kokade några egna skivade morötter i smör. Moroten kryddade jag med hackad persilja.

Brysselkålen kokade jag sedan. Den får absolut inte bli för mjuk, då är den inte god, tycker jag!

Skivade köttet när det var klart och fått vila ca 5 minuter. Serverade med smör till brysselkålen, och en liten yoghurtsåsrest och en blomkålsmosrest fick också komma med.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar