torsdag 29 september 2011

Vetefri pizza med tonfisk, squasch och oliver

Äntligen fick jag en egen pizza, jag som inte tål vete. Det är minst 1,5 år sedan jag senast åt pizza. Vi hade egentligen inte ens något speciellt att lägga på pizzan, men vi hade alla lust på pizza så vi tog vad som fanns. Med degen improviserade jag helt fritt och min vetefria pizzabotten blev faktiskt väldigt bra!


Tid: 15 minuter + 60 minuter jäsning och 10 minuter i ugn. För en person (de andra åt en vanlig pizza).

Istället för vetemjöl använde jag en blandning av två delar rågmjöl, en del bovetemjöl och en del jyttemjöl. Jag började med att smula 5-10 gram jäst tillsammans med en nypa socker i ca 1 dl handvarmt vatten. Så fyllde jag på mjöl tills det blev en smidig liten degboll. Den fick sedan jäsa. Den steg inte närapå i samma grad som vetedegen som jäste parallellt, men lite i alla fall.


Jag kavlade ut min lilla deg. Den krävde en hel del extra rågmjöl vid utbakningen. Och när jag flyttade den till plåten fick jag vara extra försiktig, den går lätt sönder.

Så lade jag på fyllning: först tomatsås (enkel version, gjord av passerad tomat, tomatpuré, lite socker, salt och chili), några rivna ostrester av olika sort, söndersmulad tonfisk i vatten, hackad ansjovis, skivad squasch, tunnskivad purjo, färsk tomat i skivor, oliver, inlagda kronärtskockor, och mer ost.


Så in i ugnen på pizzafunktion (varmluftsugnar brukar ha sådan) och 250 grader, 8-9 minuter.

Efteråt ringlade jag över lite olivolja samt kryddade med torkad oregano och basilikablad.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar