måndag 3 oktober 2011

Fem fingrar, eller tår

Jag skaffade förra veckan äntligen mina FiveFingers-skor. Jag har haft så fullt upp att jag bara hunnit testa dem en enda gång ännu. Men de känns bra, jättebra! Jag fick inte ens ont i vaderna som många lär få i början. Särskilt uppförsbackarna var på något sätt lättare att springa, vilket jag inte väntat mig.



Jag hade snålats på FiveFingers redan en tid, eller åtminstone varit nyfiken. Jag har nämligen börjat bli allt mer skeptisk till en del nya påhitt som marknadsförs åt godtrogna konsumenter. Den här artikeln väckte mitt intresse för att försöka leva så naturligt som möjligt, även gällande annat än maten: Seven basic things you won't believe you're doing wrong. Jag tror inte så på att stöda fötterna optimalt med skor som utvecklats för särskilda ändamål, stöda ryggen med superdyra och fina arbetsstolar, stöda kroppen med dubbel- och trippelresårmadrasser, you name it. Du får så klart ha en avvikande åsikt, det här är bara min.

Jag sökte mina skor i fyra butiker för att hitta dem, för den här tiden på året tar de inte in så mycket nya så klart, och de har inte alla storlekar. Mina är av modellen Bikila och köpta på 4Runners på Kampen. Jag slog så klart genast till när jag hittade en sån fin färg och allt :). Här är en lista på återförsäljare i Finland: http://www.fivefingers.fi/jalleenmyyjat.htm.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar