lördag 29 oktober 2011

Glutenfri chokladkaka för skolans basar

I morse bakade jag tre chokladkakor för barnens skolas höstbasar. Eller egentligen en stor och tjock chokokaka som jag delade i tre delar och förpackade skilt. Jag berättar här receptet för en lagom stor kaka. Jag lagade ungefär 2,5 sats av detta för basaren.


Tid: 10 minuter plus 13-15 minuter i ugn (men längre, upp till 22 minuter ifall du har dubbelsats).

Vispa 4 ekologiska ägg och 1/2 dl socker pösigt. Det tar flera minuter. Smält under tiden 100 gram smör i kastrull. Rör ner smöret i ägg-socker-blandningen. Rör sedan ner 1/2 dl kokosmjöl, 1/2 dl jyttemjöl, 1/2 dl kakaopulver, 1 tsk fiberhusk och 1 tsk bakpulver.


Smörja en ganska liten kakform med smör. Häll i smeten, jämna dess yta. Grädda i 175 graders ugn 13-15 minuter för denna enkelsats, längre ifall du har mer smet. Den får vara lite lite kladdig men tandpetaren ska vara sgs ren när man testar.

Jättegod kaka, fast jag hittade på receptet i morse! Skulle det inte ha varit för basaren skulle jag lagt lite mer kakao (3/4 dl), lite mer smör (150 g) och lite mindre socker (1/3 dl). Och vill du ha en LCHF-version så skippar du jyttemjölet och tar 3/4 dl kokosmjöl och 2 tsk fiberhusk.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar