tisdag 18 oktober 2011

Risrätt med räkor, ägg, bönor och gröna tomater

Helt påhittat och improviserat, och väldigt gott. Bra användning för de gröna tomaterna. Och några av de sista rosenbönorna och broccolibuketterna från trädgården.


Tid: ca 20 minuter. För 5 personer.

Jag började med att koka ris för 4-5 personer. Jag använde basmatiris. Jag tycker om att spara disk, så jag kokade ett knippe rosenbönor, några broccolibuketter och fem ägg i samma kastrull faktiskt, och tog ut äggen när de var klara, efter ca 8 minuter. Bönorna fick koka till slutet.

Jag tog fram räkor ur frysen.

Jag stekte en halv strimlad paprika och en strimlad lök i olja, samt några klyftade gröna tomater. När riset sedan kokat klart lade jag i också det, samt bönorna och broccolin. Rörde om allt, smaksatte med lite grön sås.

Skalade äggen och halverade dem. Serverade risrätten med äggen ovanpå, samt klippt persilja och pumpafrön.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar