fredag 28 oktober 2011

Tekla-föreläsningen gick bra!

Skönt att ha det över, även om det var jätteroligt! Jag föreläste i förrgår för personalen på Tekla, där jag själv jobbat i drygt 10 år och numera jobbar deltid.

Liksom jag skrev i måndags var rubriken "Kuinka juuri minun pitäisi syödä, jotta voisin hyvin?". Dvs "Hur borde just jag äta för att må bra?". Jag hade underrubriker om bland annat hur nutidens mat påverkar kroppen, vad kolesterol egentligen är, och om tallriksmodellen.

Jag har stått i detta samma auditorium och presenterat olika saker genom åren: utbildningsmaterial för Tekla Structures (programvaran vi producerar på Tekla), hur kundutbildningarna ska arrangeras på bästa sätt, Intranätets administration, hur man gör videor med Adobe Captivate, det förnyade Extranätet, planeringsprocessen för vår dokumentation och utbildningsmaterial... säkert mycket mer. Men aldrig har det ändå varit pirrigt och spännande på det här sättet.

Salen som normalt har 70 stolar, och kan fyllas upp med flera också, var nästan fullsatt. Tippar på drygt 60 åhörare.

Jag var lagom nervös de två eller tre första minuterna, för att sedan gå in i ett klart flowstatus. Oftast går det så - ju mer jag är nervös och pirrig, desto säkrare blir det flow sedan, och en lyckad föreläsning.

Bilderna till höger tog jag innan föreläsningen startade. Jag hade tänkt ge kameran åt någon i första raden för att ta bilder av mig in action, men det glömde jag tyvärr sedan.

Det kom ännu mer frågor än jag hoppats på. Den första frågan kom redan när jag bara talat några minuter! Frågorna handlade bland annat om oivariini, om lågkolhydratkostens råvarors höga pris, om spannmål, och om färdigmat. Tyvärr har jag glömt många frågor nu, för jag var på något sätt så inne i föreläsningen just då.

Feedbacken har varit positiv. De som har kommenterat har sagt att jag var en bra föreläsare, helt "i mitt rätta element", att jag framförde saker på ett så sakligt sätt att det inte gjorde något att åhörarna inte hade samma åsikt på varje punkt, man kunde ändå lyssna. En åhörare hade skrivit så här på min finska blogg: Nina luennoi Teklassa 26.10.2011.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar