fredag 7 oktober 2011

Vetefri snabblasagne

Här i veckoslutet hittade mannen och barnen på att de ska äta lasagne. Jag tål ju inte vete, så jag undrade lite besviket om de inte hellre kunde ha väntat till en kväll när jag är borta. Eller om de kunde ge mig tid att åka till Ruohonjuuri och skaffa egen lasagne. Men det fixade sig - med risnudlar!


Tid: lång tid, som alltid med lasagne. En dryg timme för både den vanliga och min risnudelslasagne, plus ett par timmar tid för puttring av bolognesesåsen. Bechamel- och bologneserecepten är för en stor vanlig lasagne plus min vetefria variant.

Först gjorde vi en stor bolognesesås, på drygt 1 kg malet nötkött. Den gör vi oftast enligt det här gamla inlägget. Det blev ca 1/3 över av såsen, och lasagnen räckte till 1 gång åt oss fem plus tre restportioner.

Jag gjorde en bechamelsås på häflten jyttemjöl och hälften kokosmjöl: jag smalt 100-150 smör i kastrullen, tillsatte ca 1 dl mjöl under vispning, lät fräsa en halv minut, tillsatte sedan röd mjölk, lite åt gången, under ständig vispning. Tills jag hade tillräckligt mycket sås. Så fick det koka upp och puttra sakta några minuter. Tillsatte sedan lite riven ost och kryddade med salt, peppar och muskot.

Den vanliga lasagnen varvas hos oss så här:
1. bechamel
2. lasagneplattor
3. bolognese
4. bechamel
5. lasagneplattor
6. bolognese
7. bechamel
8. lasagneplattor
9. bolognese
10. bechamel
11. lasagneplattor
12. bechamel
13. riven ost.
(Dessutom kommer det lite riven ost i varje varv ovanpå bechamelsåsen också, men mindre.)

Nudellasagnen gjorde jag precis på samma sätt.


Medan den vanliga lasagnen var ca 30 minuter i ugnen var risnudelversionen ca 20 minuter. Den blev jättegod!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar