onsdag 9 november 2011

Hälsoafton på Balders sal

Gårdagskvällen tillbringade jag på Balders sal. Nästan hela kvällen, från lite före sex till drygt halv tio. Det var föreläsningskvällen "Terveyttä ruokapöydästä" (på svenska ung. "Hälsa från matbordet") med Tommi Sundqvist, Jaakko Halmetoja och Christer Sundqvist.

Kvällen var verkligt givande. Jag hade aldrig hört någon av föreläsarna tala för publik förut, och jag blev inte besviken.

Kvällen inleddes med Tommi Sundqvists personliga berättelse om sitt tillfrisknande från Crohns sjukdom, helt utan mediciner, med hjälp av rätt sorts kost. Crohn är en autoimmun tarmsjukdom som huvudsakligen drabbar tunntarmen. Läkarna brukar inte försöka bota Crohns med kost, utan i första hand med antibiotika och kortison och en mängd andra mediciner. Tommi, som är 181 cm lång, vägde som 35-åring 50 kilo. Det var när hans tillstånd var som värst. Nu, 7 år senare, väger han 75 kg och ser väldigt frisk ut. Här kan du läsa mer om Tommis historia: http://www.naturanetti.fi/sumuSHOP/sivu/crohn_tarina.

Kvällens följande talare var Jaakko Halmetoja, om ursprunglig mat. Han är känd som superfood-förespråkare, bland annat sprängticka (pakurikääpä på finska) och råchoklad har han talat varmt för. Jag hade själv sett honom bara på TV förut. Jag lärde mig massor av innehållet i hans föreläsning, det var superintressant. Hans syfte var att få publiken att ifrågasätta etablerade sanningar och vanor. Han berättade om till exempel salladens, bananens och tomatens ursprung. Ursprungsväxterna och bären har givetvis varit flera gånger mer näringsrika än de förädlade versionerna. Det här är en del av superfoodens idé. Han berättade bland annat om sprängtickan, vad den är, varför den är så nyttig, och hur man använder den.

Som föreläsare var Jaakko som jag tänkt mig. Livlig och rutinerad, väl förberedd, flytande. Men så hade han också hållit ungefär 100 föreläsningar om samma ämne i år, berättade han. Och ju längre han talade hade jag lite intrycket av att han talade utantill, rakt från samma band som de övriga 99 gångerna. Hade uppskattat lite mer spontanitet och avvikande från manuskriptet... det var väldigt inövat på något sätt. Lite irriterad blev jag också på hans upprepade uppmaningar åt publiken att skriva upp saker i sitt anteckningsblock. Även om det var välmenat och kanske till och med pedagogiskt kändes det som att undervärdera sina åhörares förmåga att hittade det väsentliga i föreläsningen. Men duktig var han, det kommer man inte ifrån. Och jag måste medge att han var synnerligen övertygande och gjorde mig urnyfiken på bland annat sprängticka!

Den sista talaren var Christer Sundqvist. Honom har jag träffat många gånger, och också jobbat tillsammans med i Rovaniemi. Men jag hade inte hört honom föreläsa förut. Hans föreläsning handlade mest om det som hans nya bok PaRas Ruokavalio handlar om - hur man ska äta för att må bra. Att det är viktigt att äta tillräckligt med fett, att man inte behöver vara ett dugg rädd för fettet. Men också att äta bär, grönsaker, frukt, rågbröd (med måtta!), fisk och olika sorters kött. Och hur man ska göra i matbutiken för att undvika skräpmaten.

Som föreläsare var Christer rolig, som jag hade gissat. Kiva, torr humor. Lade sig själv i blöt. Som när han satte på sig öronskydden och låtsades att inte höra specialerbjudandet om potatischips som tutades ut i högtalarna, eller demonstrerade hur bykknipan fungerar i butiken så att han inte behöver lockas av doften av "så kallat" nybakt bröd. Jag tror han också dragit samma saker tiotals gånger förr, men det verkade ändå inte inövat, utan 100 % inspirerat. Det gillade jag!

Pianisten Richard Järnefeldt måste jag också nämna. Han spelade bakgrundsmusik i början och i pausen, och uppträdde även under Christers föreläsnings gång. Han spelade den mest underbara tolkning av Stormskärs Maja jag nånsin hört. När solen kom fram efter stormen kunde jag se glittret på havet. Underbart!

Tack för er fin kväll, som kändes helt för lång när den var framför mig (jag tänkte hjälp - hur ska jag orka sitta och lyssna ända till kl 21.30?) men gick fortare än kvickt. Jag rekommenderar er att höra alla föreläsarna om ni har en chans. För er som vet en del redan kanske Jaakkos är mest lämplig, och för alla som är oinsatta i bra kost är Christers lika bra.
_

4 kommentarer:

  1. Kiitos kaunis Nina esittelystä ja kommenteista, terveellistä tietoa on hyvä jakaa. Saamme kaikki siitä mielihyvää. Jatka hienoa blogiasi!

    SvaraRadera
  2. Kiitos Tommi, kyllä jatkan! Tarkoitus blogata enemmän suomeksi myös, kunhan tämän syksyn kovimmat kiireet rauhoittuvat.

    SvaraRadera
  3. Skulle vara roligt pröva på sprängticka. Kan man i misstag förväxla den med nåt annat? Många tickor är rätt giftiga, har jag förstått. (Menjag kan ha helt fel).

    Har du annars hört om att någon skulle ha fått problem med njurarna av råchoklad? Den (som också vanlig choklad) innehåller oxalsyra som när den regerar med kalcium kan täppa till jonkanalerna(?) i nurarna och ge upphov till bl.a. njursten. Å andra sidan läste jag någonstans bara oxalsyra som kokats kan reagera med kalcium. Varför vet jag inte.

    SvaraRadera
  4. Bakpappa, angående tickorna så, enligt Halmetoja, är de flesta övriga väldigt beska, men inte giftiga. Skulle dock inte testa utan att dubbelchecka...!

    Och nej, jag har aldrig läst om några risker med råchoklad, utom att den stimulerar en del personer ganska starkt och de kan få svårt att somna. Kakaonibs rekommenderas heller inte mer än 2 matskedar om dagen. I många saker gäller nog måtta, tycker jag. Ju starkare vara, desto viktigare.

    SvaraRadera