tisdag 6 december 2011

Getrullad med aspegrensmos

Get idag. För andra gången. Första gången vi tillredde nånting av geten vi fick för en månad sedan blev det revbensspjäll, som visserligen var riktigt gott men ganska segt. Rulladen är nåt slags köttbit som består av getens magmuskler. Jag fick tips om att rulla ihop den med nån god fyllning och lägga i ugnen, så det gjorde jag.


Tid: en timme. För 5 personer.

Jag tinade upp getrulladen, som vägde ca 750 gram, redan från och med igår kväll. Idag rullade jag upp den och smetade på den följande grejer: salt, peppar, röd sås, plommonsylt och en hummusrest. Hmmm, jag vet inte om något av detta var särskilt betydelsefullt, men kanske plommonsylten och chilin i den röda såsen gav bra sötma och styrka tillsammans i alla fall.

Jag rullade ihop köttet och lade det i 180 grader varm ugn i en smord lite form för ca 45 minuter.

Samtidigt tillredde jag ett "aspegrensmos". Namnet kommer från en rätt vi lärde oss i det svenska kockprogrammet "Aspegren mitt i maten" för över 13 år sedan. Aspegrens kock lagade en puré av bland annat palsternacka, jordärtskocka och potatis, och massor av smör. Konsistensen var mitt emellan en sås och en puré! Idag gjorde jag purén av jordärtskocka, potatis och morot, ungefär lika delar, lite kokspad, en dl grädde och en stooor klick smör. Jag saltade och smaksatte med hackad salvia.

Mannen skar tunna skivor av rulladen när den fått vila några minuter.

Kombinationen kött och puré var jättegod. Köttet var återigen lite segt men smaken var superb.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar