söndag 18 december 2011

Julmenyn 2011

I år tänkte jag publicera julmenyn på förhand, även om min syster och hennes familj och min pappa kanske hinner läsa det här, och överraskningsmomentet är borta. Men det kan ju nog bli förändringar! Och riktigt fastspikat är det heller inte.

Förrätt:

Ostron med citron
Löjrom med smetana och rödlök
Gravad lax
Paltåknappar
Gratinerade blåmusslor
Rakknivsmusslor i vinsås
Grillade tigerräkor


***
Huvudrätt:

Getfiol
Getköttbullar
Rödbetsgratäng
Skinka
Potatislåda, kålrotslåda
Rödvinssås
Ärter


***
Efterrätt:

Chokladmousse med apelsinsmak
Espresso och körsbärslikör

Mannen och jag fick lust att ha något helt annat än skinka eller kalkon i år. Normalt har vi bara brukat variera förrätten. Nå - barnen fick panik så vi inkluderade även lite skinka och traditionella lådor även i år. Pappa har lovat göra lådorna. Min syster hämtar gravlaxen.

Vi ska bli elva personer. Förutom min syster med familj och min pappa kommer även min mormor. Förra årets julmeny är här: http://flo-food.blogspot.com/2010/12/julmenyn-2010.html .
_

4 kommentarer:

  1. Har du recept på rödbetsgratäng på din blogg? Låter interessant!

    SvaraRadera
  2. Patiperra, det har jag inte, inte ännu. Vi är lite... öh.. oense här hemma. Mannen såg framför sig smörfrästa och ugnsrostade rödbetskuber med chevre på, och jag en gratäng av något slag, kanske med fetaost. Vi får se! Jag har ansvar huvudsakligen för desserten och getköttullarna i år, och troligen blåmusslorna och rommen.

    SvaraRadera
  3. Härlig meny Nina!
    Du är en riktig superplanerare och ute i god tid när du har allt klart för 2012 redan hi hi :-)
    Julkram från Pia

    SvaraRadera
  4. Hoppsan! *piiinsamt* Tack för att du påpekade. Undrar hur många som har märkt utan att täckas påpeka :). Men du känner min personlighet så bra att du vet att jag skulle korrigerat på momangen om jag själv insett felet.

    Och jag som smålog åt någon person som precis gjorde samma dabb på en Facebook-kommentar...

    SvaraRadera