lördag 21 januari 2012

Enkel gryta med vita bönor, champinjoner och tomat

Vintermat! Alltid äter vi inte kött. Den här rätten är helt vegetarisk.


Tid: Ca 1 h, plus blötläggning av de vita bönorna. För 5 personer och det räckte nästan till en omgång till också.

De vita bönorna (ca 250 gram) som blötlagts över natten eller sedan morgonen kokade jag först i ca 45 minuter. Mot slutet av koktiden fräste jag skivade färska champinjoner och en hackad lök i olivolja (på låg värme). Jag tillsatte sedan de vita bönorna och två burkar ekologiska tomater. Lite vätska kan det också behövas (vatten eller riktig buljong).

Jag smaksatte med några tsk tomatpuré, svartpeppar, salt och oregano. Har du färska örter passar de så klart också utmärkt. Till sist satte jag i ett halvt paket ärter från frysen.

Du kan servera grytan med en klick turkisk yoghurt eller creme fraiche till!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar