söndag 22 januari 2012

Ny favorit: granatäpple

På vintrarna tillåter vi oss lite importfrukt. Och nog för övrigt också, men lite mer på vintrarna. Granatäpplet är en av de hälsosammaste, har jag läst. Det nämndes också i en välskriven bloggartikel av Johanna Söderlund som jag läst. Och nog har vi ätit dem förr också, men de har känts så besvärliga och nu kom jag äntligen på hur jag får ut fröna någorlunda enkelt.


Först rullade jag frukten med handen mot bordsytan på alla kanter. Det "hördes" att saker och ting där inne lossnade. Sen halverade jag frukten. Då kommer det ut en del saft, för man skär ju genom många frön då. Men efter det tog jag en skål och bände upp halvorna ner mot skålen, och fröna bara strittade ut. Lite fick man hjälpa till med händerna också, liksom peta ut resten.

Jag tror jag hade hittat ett precis lagom moget exemplar också, kanske det inte alltid kan gå så här smidigt. Mitt granatäpple var stort, lite större än mina grapefrukter. Innehållet som syns på bilden är från ungefär halva granatäpplet.

Barnen tyckte alla om granatäppelfröna. Vi åt fröna som sådana, på yoghurt och ovanpå morgongröten. Tycker du om granatäpple?
_

7 kommentarer:

  1. Jag gillar granatäpple!
    Har bland annat prövat fröna i sallad- men det är som syrligheten skulle "skära" sig då med den mat som vi haft till. Får väl knapra i mig dem som de är =) Saften funkar också bra som naturligt "färgämne" har jag märkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt Malin att du också testat olika saker med granatäpple. Jag bloggade nångång förra året om en kycklingrätt jag gjort med granatäpple: http://flo-food.blogspot.com/2011/05/kycklingfile-i-ugn-med-amarant-och.html och den var i alla fall lyckad. Gillar man fruktsallad så passar det ju superbra med granatäpple i också. Så har vi haft en del av granatäpplet i smoothie också, det blir också bra. Men jag gillar dem faktiskt som du förslog allra bäst naturella, helt skilt för sig!

      Radera
    2. Hej Nina, Gillar din blog! Tack sa mycket for alla tips och recept.

      Ett tips till dig, ang "skalning" av granatapplen. Efter att du rullat den lite med handen. Skar av toppen och botten (ungefar som om du skulle skalat en grapefrukt for att gora grapefruktsegment). Om du skurit av tillrackligt mycket av toppen, kommer du se att det ar mellan 5-8 "segment" i ett granatapple. Skar forsiktigt fran topp till botten langsmed varje segment runt hela granatapplet. Sen bryter du upp den och far liksom 5-8 "klyftor" som du bara plockar ut frona ur. Later komplicerat, men ar dunderenkelt. (Jag bor pa Ibiza och pa hosten kakar vi ett granatapple om dan, sa jag har fatt en hel del ovning :-).

      Fanny

      Radera
    3. Tack Fanny för tipset! Ska absolut testa. Och tack för feedbacken också.

      Radera
  2. Granatäppeljuice är min favoritjuice. Nyttig och full med annorlunda och bra antioxidanter! Har köpt en gammal juicepress på loppis, just för detta ändamål!

    På mina resor i Turkiet, är det en njutning att få köpa juicen överallt - färsk och fin!

    Passar bra med frön i yoghurt - naturellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert gott med juicen också kan jag tro! När jag skurit upp frukten har jag nämligen böjt mig ner och sörplat i mig det som hamnat på skärbrädet :).

      Radera
  3. Jag har också hittat granatäpplet de senaste året och är störtförtjust! Har använt både färskt och torkat.

    Det fina med granatäpplet är dess naturliga helande egenskaper. I kosttillskottet DELIMA http://www.pekana.com/products/delima-products.htm
    har man tagit tillvara fröoljan genom kallpressning. Väldigt många kvinnor upplever att detta preparat är till stor hjälp vid klimakteriebesvär.

    SvaraRadera