onsdag 11 januari 2012

Spannmålsfri januari - annorlunda frukost: chiagele med frukt och bär

Mellanflickan (12 år) och jag kör spannmålsfri januari för att se om vi kan må ännu bättre än vi gör. Det har gått ganska bra, förutom att jag förra veckan faktiskt drabbades av ett förkylningsvirus som fick mig att nästan tappa rösten för ett par dagar. Till all lycka kom den tillbaka tillräckligt snabbt för mina föreläsningar som jag hållit både igår och i förrgår.



En annorlunda frukost som vi åt en morgon vill jag dela med mig. Mellanflickan och jag tyckte båda den var helt god, även om den smakade "ganska hälsosamt", om man nu kan säga så. Men den var garanterat också väldigt hälsosam.

Ca 4 dl kallt vatten, i vilken jag rörde ner ca 3-4 matskedar chiafrön. Jag rörde om då och då medan fröna svällde till gelé. Det blir mindre klimpigt då. Det tar bara ca 5 minuter.

Mellanflickan hade apelsinbitar i sin portion, och jag hade gojibär, kakaonibs och bipollen. Originellt, men ganska gott och garanterat näringsrikt och bra för magen!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar