lördag 28 januari 2012

Stekt abborre med polenta och tomat

Lite annorlunda, men passade bra ihop. Polentagryn är majsgryn som man kokar en stadig gröt på, låter svalna och steker i smör i panna. Till exempel.


Tid: en dryg halvtimme totalt. För 5 personer.

Jag kokade polentagrynen (bara 1,5 dl) enligt anvisningarna på påsen. De kokas i lättsaltat vatten. Det går snabbt - de ska koka bara 6-7 minuter. Så hällde jag upp gröten på ett fat och platta till den varefter den fick svalna.


Jag hade tinat 600 gram frysta abborrfiléer. Dem stekte jag sedan i smör i gjutjärnspannan och kryddade med bara salt, peppar och dill från frysen. Höll fisken varm medan jag fixade polentan klar.

Sen skar jag polentakakan i strimlor som jag stekte i rikligt med smör. Under tiden värmde jag en burk ekologiska tomater som jag krossad med sleven i den andra stekpannan.

Jag serverade polentan med tomatröran över sig samt rostade solrosfrön (som jag rostat i het torr panna tidigare) till fisken. Gott!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar