onsdag 1 februari 2012

Flo har börjat meditera. Idag.

Det här tycker jag är så fint och speciellt. Jag har fått äran att delta i ett forskningsprojekt i meditation. Det pågår från och med idag, 1. februari, till 1. april. Under dessa två månader kommer jag att meditera 20 minuter varje dag.

Jag beslöt nångång i höst att jag ska börja meditera, men typiskt nog blev det inget av det. Bara en gång testade jag på egen hand. I november anmälde jag mig till en veckoslutskurs som skulle behandla bland annat meditation, men den inhiberades. I december hittade flera trevliga kurser på arbisarnas anmälningssystem men när jag skulle anmäla mig i januari var alla de jag tänkt mig fulla.

Och så - i mitten av januari - dök den här chansen upp via en länk på Facebook. Jag anmälde mig genast och fick vänta till i söndags på beskedet att jag blivit antagen. Här står lite mer om undersökningen: http://oniitamo.posterous.com/osallistu-tutkimukseen-mindfulness-meditaatio. När jag ansökt, insåg jag att jag nu kan bli lottad till en av två meditationsgrupperna, eller till kontrollgruppen. Jag hade turen att hamna i en av meditationsgrupperna.

Min grupp utövar ett program med mindfulnessmeditation. Vad den andra gruppen gör vet jag inte. I mindfulnessmeditationen övar man sig på att leva i nuet. Tre saker ingår i begreppet mindfulness:
  • närvaro
  • medvetenhet och
  • acceptans.
Jag vill vara med om det här för att bli bättre på att leva i nuet, inte oroa mig för framtiden, vara mer närvarande med t.ex. mina barn, njuta mer av livet, och få ett lugnare sinne.

Idag har jag gjort min första 20 minuters övning. Det gick bra. Jag ser redan fram emot nästa gång. Jag skriver mer senare.

Har du nångång mediterat? Vad är din erfarenhet?
_

3 kommentarer:

  1. Åh - vad intressant. Lycka till! Jag kommer att följa din resa :D

    SvaraRadera
  2. Jag vill också...

    SvaraRadera
  3. Tack Pia! Och Jeanette, det är inte alls svårt! Jag ska skriva mer sen. Har nu mitt andra "pass" bakom mig. Det gick sämre än det första, men det gör absolut ingenting. Imorgon igen! I tomt hus. Ska bli skönt och annorlunda.

    SvaraRadera