onsdag 15 februari 2012

Kalkon-nöt-biffar med gratinerad savojkål

Jag tänker vara fräck och blogga det här fastän jag bara började på maten för att sedan rusa iväg och hämta stora och mellanflickan från körövningen, som slutade kl 20. Då hade jag bara lagt köttet i en skål och tagit fram ett ägg, grädde, salt och peppar, röd sås och gjutjärnspannan. Lämnade resten åt honom.


Tid: 45/30 minuter. För 5 personer + en rest till nästa dag.

Biffarna: 400 g malet kalkonkött (tja, råkade hitta sånt i butiken och tänkte testa det) och 400 g malet nötkött, ett ägg, lite röd sås, salt och peppar. Mannen formade fina små biffar och stekte dem i smör i gjutjärnspannan. Han gjorde även en gräddig sås åt dem, även om den kanske inte skulle behövts (jag hade tänkt att köttfärssmeten behövde lite grädde, som fågel ofta behöver).

Savojkålen: Mannen skar savojkålshuvudet i fyra bitar och kokade den i lättsaltat vatten i ca 15 minuter. Så lät han dem rinna av och bredde en röra av smetana och creme fraiche kryddad med grönpeppar och salt över dem. Gratinerade dem sedan i 225 grader het ugn tills de fått aningen färg, ca 10 minuter tror jag.

Supergott, passade bra ihop.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar