onsdag 8 februari 2012

Spannmålsfri månad: Resultatet

Jag genomförde i januari en spannmålsfri månad tillsammans med mellanflickan, som är 12 år. Normalt lever jag bara vetefritt, och mellanflickan har ätit alla spannmål på sistone.

Jag gjorde försöket för att se om det blir någon skillnad i hur jag och hon mår, bland annat i hyn som vi båda har vissa problem med.

Observationer:
  1. Mellanflickan har inte haft näsblod. Mitt näsblod, som jag led av flera gånger i året och särskilt vid stress, köld eller förkylning, försvann tillsammans med vetet ur min kost. Och dottern som ännu i december hade näsblod 1-2 gånger i veckan har inte haft det en enda gång sedan vi slutade med spannmålet.
  2. Min hy fick ingen skillnad. Tvärtom har den blivit sämre. Men den blir alltid sämre från och med midvintern, vilket jag tror beror på D-vitaminbrist. Hyn blir nämligen sämre och sämre ända till vappen och sedan bättre igen, och D-vitamintillskott gör den genast bättre.
  3. Mellanflickans svårt läkande sår har eventuellt blivit lite bättre, men skillnaden är så liten att vi inte kan vara säkra.
  4. Vi saknade inte bröd eller gröt särskilt mycket. Ett par gånger har vi ätit bovetebröd och bovetegröt. Vi har ätit mer frön och nötter än vanligt och lite mer turkisk eller grekisk yoghurt och råchoklad också.
  5. Jag gick ner i vikt ca 1,5 kg och fick 3 cm smalare midja, trots att jag ätit lika mycket som förr och varit lika mätt.
Vi har nu båda återtagit råg och havre i kosten. Jag var förvånad över att jag inte haft desto värre cravings efter rågbröd. Viktminskningen kände jag på mig att skulle ske. Jag hade nämligen gått upp just den där vikten i höst och tänkte att den säkert kommer bort i och med en mer LCHF-aktig kost.

Så jag kommer att fortsätta vetefritt men med inslag av råg, korn och havre emellanåt. Stora flickan och lilla flickan äter lite mer rågbröd och mysli än vi andra. Allt spannmål är inte av ondo, inte för alla. Så tror jag.
_

2 kommentarer:

  1. Allt passar ju inte alla, eftersom vi ju alla är olika, såklart - men jag tror ändå att ju mer tiden går, så kommer vi människor bara må bättre och bättre med en kost UTAN laktos och gluten, vete och socker! Jobbar i en matbutik och har märkt av jättemycket att folk köper mer och mer laktosfritt och glutenfritt - även om alla som gör det, kanske inte har en riktig "allergi" mot det - men de märker att de och deras magar mår bättre om de väljer dessa alternativ!

    Jag har testat LCHF, men det va inget för mej, då jag mår illa av så mycket fett i min kost, utan min kost är mer likt LCHQ, men med egna tillval av sådant jag tycker om och mår bra av + så ren och naturlig mat som möjligt. De enda spannmål som min mage klarar av är Falu Rågrut. 100 & fullkorn, bara salt, jäst, råg och vatten. Det + grönsaker är mina enda kolhydr.källor också då jag inte tål några frukter - vilket också kanske är tur, då jag inte klarar av fruktsockret där i så bra.

    SvaraRadera
  2. Tack för synpunkterna, Miss H! Så är det, vi är alla olika. Riktigt äkta rågbröd är inte dåligt ifall man tål det, men å andra sidan inte heller nödvändigt. Men ett bra tillägg för många. Och annat väl tillrett spannmål. Rent och naturligt tycker jag också går före spannmålsfritt, men ofta går de hand-i-hand också.

    SvaraRadera