söndag 26 februari 2012

Vintrig rotsakspurésoppa

När man ätit en hel kyckling är det värt att koka buljong på skrovet och laga en härligt god, enkel rotsakspurésoppa nästa dag.


Tid: 20 minuter. För 5 personer.

Buljongen från ett kyckligkok är ganska lagom, brukar vara en knapp liter. Till det tar du en rejäl hög olika rotsaker, t.ex två stora morötter, en stor rotselleribit, en palsternacka och tre potatisar. Jag hade också ett par stjälkar blekselleri med. Jag skar allt i ganska stora bitar och lät koka mjukt. Den här gången hade jag i en tesked röd sås och 1 dl grädde också. För övrigt bara avsmakning med salt och peppar.

Serverade med rågbröd och hemlagat smör (jag lagade smör själv enbart för att jag hade en grädde som gått ca 10 dagar över sitt datum).
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar