söndag 25 mars 2012

Lammköttbullar med stuvad savojkål

Så enkelt, och så gott. Lammkött hittar man så klart inte alltid, men det går bra med annat malet kött också.


Tid: ca 30 minuter. För 5 personer.

Vi hade 600 gram malet lammkött. Det blandade jag med salt och vitpeppar och rullade små bullar. Lilla flickan och mellanflickan hjälpte också till så rullandet gick verkligt snabbt. Så stekte vi bullarna i stora gjutjärnspannan i mycket smör. De rymdes alla i samma panna.

Savojkålen strimlade jag och fräste i smör i ett par minuter. Jag hade 2/3 stort savojkålshuvud. Den går ihop medan man fräser. Så hällde jag grädde på, ungefär 1,5 dl, och saltade lätt. Det fick puttra för sig själv medan köttbullarna stektes i kanske 15 minuter. Då gav den ännu lite tuggmotstånd men var ändå redan ganska mjuk. Sist blandade jag i ett paket grynost och rörde om.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar