torsdag 27 december 2012

Tankar inför år 2013

Jag tänkte reda ut mina tankar här på bloggen. Lika bra här som på något annat ställe, tänker jag. Jag planerar idag inför nästa år. Det börjar ju redan nästa vecka.

Det finns några saker som jag vill göra annorlunda än det här året. Jag behöver lära mig disponera min tid bättre. Som jag skrev för några dagar sedan så har jag haft åtta olika uppdragsgivare bara under det gångna halvåret, samt deltagit i två olika studieprogram och drivit mitt företag med bland annat kostrådgivning. Och min arbetsbild ser inte ut att bli mindre splittrad alls nästa år - så jag får väl lära mig leva med det!

Jag vill ha tid för, förutom att genomföra mina uppdrag:
  • att planera mina uppdrag, precis lagom mycket tid, inte för mycket och inte för lite!
  • att studera
  • att utveckla nytt material
  • att utveckla ny verksamhet
  • att ta hand om familj och hushåll
  • att koppla av och ha ledig tid.

Det innebär att jag varje morgon när jag har en "hemmadag" (vilket i regel är tisdag, onsdag och torsdag) behöver planera min dag. Jag kan också göra det kvällen innan. Så här jag brukat göra förut, men när jag blir stressad så "glömmer" jag bort att göra det. Och dagen blir varken effektiv eller avkopplande. I år har alla de där sex punkterna blivit lidande. Inte bra! Det ska bli ändring år 2013!

Har du planerat ditt år 2013?

2 kommentarer:

  1. Jag har lovat mig själv att inte hoppa på en massa kurser och studera i tid och otid utan "bara" koncentrera mig på mig själv, familjen och jobbet. Få se hur det går. Det har aldrig lyckats tidigare.

    Gott nytt år 2013 och lycka till med tidsdisponeringen!

    SvaraRadera
  2. Tack, Anette! Lycka till med dina planer, det brukar ju nog ändra lite när barnet växer upp och blir självständigare på ett annat sätt. Blir annorlunda balans hemma, menar jag.

    SvaraRadera