fredag 29 mars 2013

Ayurvedaläkarens råd - detoxkuren lider mot sitt slut

Drygt fyra veckor har gått av min detoxkur. Och det var det jag bestämt mig för. Fram till påsken. Idag är det långfredag och jag har redan tagit tillbaka en del saker ur min normala kost. För jag tänkte att jag kan få problem om jag på påskdagen plötsligt äter både ägg, lammkött, pasha (mjölkprodukter), caffelatte, spannmål, socker, choklad, alkohol. Så jag har sedan igår tagit tillbaka rågen (ätit memma och lite rågbröd) samt smakat ett par klunkar rödvin (som inte ens var gott :S ). Lite kakaopulver har jag också smakat i kokos-fröbollar jag lagade med mellandottern, och idag har jag druckit en caffelatte.

Titta, våren kommer, marken syns!


Äggen, köttet, pashan och alkoholen får alltså ännu vänta. De ayurvediska örtgrejerna triphala, neem och bringaraj fortsätter jag också ta, samt min rödbets-morots-gurk-smoothie. Aloeverasaften tog slut efter 3,5 veckor. Gelet lägger jag ännu på till natten. Sesamolja har jag använt varje vecka eller oftare på huden på nästan hela kroppen. Jag har också gjort oil pulling med sesamolja, så att man rengör munnen med 1 msk sesamolja i 10-15 minuter och sen spottar ut.

Jag har inte saknat den mat jag fått vara utan så himla mycket. Konstigt nog. Ibland har jag längtat efter en caffelatte, särskilt när solen skinit, vilket den gjort mycket nu i mars!, och jag suttit ute i solen. Socker har jag inte saknat, rågbröd bara ibland. Kött några gånger. Ost har jag knappt alls saknat, konstigt nog.

Hur har jag mått då? Jag har mått utmärkt! Det bästa är att jag varit så pigg. Jag har vaknat av mig själv varje dag efter den första veckan. Också på veckosluten har jag vaknat redan före 8, ofta redan 7-tiden, trots att jag ibland lagt mig efter midnatt. Och varit pigg! Jag har gått ner ca 2,5 kg. Och magen, som läkaren ansåg var förstoppad, den blev ordentligt mjukare först efter den tredje veckan. Det tyckte jag var intressant.

Huden däremot hör till det som jag inte varit så nöjd med som jag hoppats. Den är fortfarande nästan lika röd, kanske helt lika som i början. Men den är nog mjukare och mindre spänd. Och nu när jag smakat på råg igen har jag, tyvärr, känt av det i huden som en stramning och en lätt värme när jag ätit det. Så jag ska nog antagligen inte äta mycket råg heller i fortsättningen. Jag som hade hoppats på att kanske t.o.m kunna tåla en aning vete nu när tarmen har renats sig.

Vegetarisk mat som vi lagade på min ayurvediska matworkshop förra veckoslutet: ångkokt kålrot och morot stekt i kokos med kryddor, varm rödkål och savojkål, ris och linser i kokosmjölk, riven rödbeta med apelsin och pumpafrö, rå mandel- och russinkaka med kardemummacashewgrädde.



Min lunch en dag: kokta bönor med smör.


Mycket grönsaker har det blivit under den här månaden. Och baljväxter, nötter och frön. Och fisk har det blivit mer och mångsidigare av än vanligt - jag har åtminstone ätit flundra, gädda, gös, sill, sej, lax, både stekt och gravad, och strömming, och så blåmusslor, räkor och kräftstjärtar.



Jag tror jag kommer att ta tillbaka kaffet i alla fall. Men det må vara endast kvalitetskaffe då, inget bryggkaffe, och jag försöker hålla konsumtionen låg, högst en latte om dagen, kanske två på veckoslutet. Vinet får jag se med, jag vet inte ännu.

Det har definitivt varit värt det i alla fall! Rekommenderar alla nån form av reningskur varje vår. Men den ska så klart vara individuellt anpassad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar