måndag 14 september 2015

Hönshuset - del 10 - extra utegård

I de tidigare delarna har jag beskrivit de viktigaste delarna i hur vår lekstuga byggdes om till ett hönshus, och hur hönsens inhägnad byggdes. Jag har också beskrivit lite hur hönor beter sig och vad mina hönor äter.

Då hönsens trygga utegård, inhägnaden, är bara ca 10 m2 stor så planerade vi från början en utegård till. Vi hade två olika alternativ: en flyttbar inhägnad, så att de ständigt har tillgång till färskt gräs, eller en större fast inhägnad. Och så skulle vi ju ha hönsen fritt på gården också en viss tid varje dag, förutsatt att vi var hemma själva. Då har de ju ändlös tillgång på färskt gräs, natagräs, insekter med mera.



Vi beslöt att göra en stor, men lägre, lättare inhägnad. Den byggde vi av ett antal låga stolpar, ca 1 meter högt nät (som vi hade extra av) och fågelnät ovanpå. Nätet är inte nedgrävt i marken, så om vi är borta hemifrån mer än en kort stund så har vi hönsen bara i den gamla trygga, fasta inhägnaden. Vi byggde en ny lucka mellan den gamla och den nya inhägnaden.

 
 
Vi inredde den nya inhägnaden med en gammal röd trädgårdsbänk för barn, som jag själv suttit på när jag var liten. Här matar stora flickan Shakira och Elvira med rölleka.




Här är Elvira på min arm, medan jag tittar på Shakira som just håller på att landa på min andra axel men är utanför bilden.

Där finns inte ståhöjd för vuxna, men man kan gå in och sitta och umgås med hönsen. Vilket också barnen gjorde en hel del, särskilt innan Shakira och Elvira släpptes ut fritt på gården.

Den nya låga inhägnaden har också en port ut men med en enkel mekanism, ingen egentlig dörr eller lucka.



Det här systemet har funkat riktigt bra. Hönsen har gott om utrymme, och det färska gräset har räckt bra till. De får också vara ute allt längre tider då de nu vet var det är tryggt att hålla till och vi vet att de hålls på vår gård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar