onsdag 30 september 2015

På Ruohonjuuri

Som en del av er vet så "extraknäcker" jag på Ruohonjuuri, som är en ekologisk matbutik i Helsingfors. Närmare sagt jobbar jag för CocoVi, som är en finländsk importör av superfoods, med att förevisa produkter på Ruohonjuuri. CocoVi ägs numera av FuncFood.



Jag började med det här jobbet ännu medan jag jobbade som ingenjör på Tekla, för drygt 3,5 år sedan. Då hade Ruohonjuuri två butiker i Helsingfors. Nu har de redan fyra. Jag jobbar varje månad en dag i var och en av de fyra butikerna - Kampen, Citypassagen, Hagnäs och Östra centrum. Bilden är tagen på Ruohonjuuri i Itis, alltså Östra centrum, i förrgår. Min arbetstid är kl 12-18, och jag kan själv välja vilka dagar jag jobbar. Reserverar jag dagarna långt på förhand har jag många dagar att välja bland. De har ju också andra producenter och importörer som står i butikerna och förevisar sitt. Ibland är jag också i någon av Life-butikerna, och en gång har jag varit i Pur. Jag brukar numera koncentrera mina dagar så just nu har jag en period då jag jobbar alla september- och oktober-dagar inom ett par veckor. Då har jag mer tid att göra annat sedan däremellan.

Att komma ut bland folk några gånger i månaden är ganska kul tycker jag, som annars, förutom när jag håller kurs eller föreläsning, jobbar mest här hemma. Man blir ju lite "mökkihöperö" annars - vad det nu sen kan heta på svenska.

Det blir också omväxling då det är fyra olika butiker varje månad, och varje månad är det olika produkter jag förevisar. CocoVi har varje månad tre olika produkter på specialerbjudande, och dem förevisar jag. Nu i september har vi haft chiafrön, lucumapulver och sprängtickate. Jag hade den här månaden förberett mig genom att laga en vit råchoklad med lucuma som jag bjöd kunderna på.



Sprängtickate hade jag i termos. Chiafrö har jag ofta bjudit på i form av chiapudding med t.ex. granatäpple men den här gången hade jag bara gjort en enkel gelé som man fick smaka på om man ville.

Nästa månad, som ju börjar imorgon, blir det bl.a. kokosolja. Den är, liksom chiafröna, en återkommande favorit.

Det allra bästa med att stå i Ruohonjuuri är ändå att tala med mänskor. När man diskuterar kost får man alltid höra intressanta saker och lära sig något nytt. Om hur någons mage har blivit så mycket bättre tack vare chiafrön, eller hur någon har hållit sig frisk med sprängtickate. Och ofta träffar man bekanta i butiken. Idag klev till exempel en gammal lärare till mig in, som jag inte sett sedan skoltiden. Det var roligt att få hjälpa henne med att hitta bra produkter. Ja - ofta frågar ju kunder också om andra produkter än just de jag förevisar. Det är också givande och lärorikt.

När jag jobbar i stan passar jag på att äta lunch ute. Då får man nya idéer och lite vardagslyx också. På Ruohonjuuri i Citypassagen finns en Delidisk, där man kan köpa bl.a. jättegoda vegetariska lunchsallader, smoothies och rågrötar eller puddingar. Förr fick man också chiapudding, men myndigheterna har förbjudit säljande av förädlade chiaprodukter. När jag jobbar i Citypassagen äter jag alltid Ruohonjuuris deligrejer. När jag jobbar i Hagnäs brukar jag äta på Onda, en supertrevlig restaurang med vegetariska alternativ och mycket raw food. Ibland äter jag på Raiku eller på thairestaurangen Lemon Grass. I Itis äter jag oftast på Cafe Stoa, ibland på FLQ. Idag när jag jobbade på Kampen åt jag på Om Nom, också jättegott och helt vegetariskt.

Ruohonjuuri är en bra butik. De som jobbar där är alltid beredda att hjälpa kunderna och de vet jättemycket om produkterna. Med tiden har jag också hunnit prova en stor del av produkterna, speciellt på matsidan men också en del av kosmetiksidan, som t ex. det enda ekologiska schampoot jag använder (Ole hyvä) och den ozonerade olivoljan. Förutom de fyra butikerna i Helsingfors har Ruohonjuuri också butiker i Åbo, Tammerfors och Uleåborg och en webbutik.

Du är jättevälkommen att hälsa på när jag jobbar på Ruohonjuuri! På deras webbsidor kan du alltid se när jag är där. Det står i händelsekalendern "CocoVi Superfoodit". Ca 13.30-14 bukar jag ha lunchpaus, annars står jag alltid där. Nu i fredag är jag i Östra centrum igen, vilket står i Itis' händelsekalender. I måndag 5.10 är jag på Kampen, i tisdag 6.10 i Citypassagen, och fredag 9.10 i Hagnäs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar