måndag 9 november 2015

Groddningen fortsätter - kikärtsgroddarna blev klara och nya på gång!

Kikärtsgroddarna blev klara. Speciellt med dem är att de måste förvällas 5-10 minuter innan de äts. Här på bilden är de förvällda 6 minuter. De smakar ju inte riktigt som färska groddar utan mer som kokta kikärter med de är mer lättsmälta och godare.



Jag har också i förrgår lagt alfalfafrön att groddas. De har nu kommit så här långt - se bilden nedanför som jag tog i morse medan jag sköljde dem! Imorgon kan vi antagligen börja äta dem. De är helt klassiska, såna där långa trådiga. Vi har ännu lite kvar av broccoligroddarna - de påminner om varann till utseende och användning fast smaken är helt olika.



Helt nytt för mig blir att grodda sesamfrö och bockhornsklöver. Jag har dem just nu i blöt.

Sesamfrö ska efter 5-8 h blötläggning groddas 0,5-1 dygn och utan sköljningar, med bara vändning av burken. De får bara en minigrodd på ca 1 mm. Man kan laga t.ex. rågröt eller pudding av dem sedan. Ska bli spännande att se hur de blir och hur de smakar.

Bockhornsklöver (fenugreek heter det på engelska, sarviapila på finska) ska ligga i blöt 8-10 timmar och sedan groddas 2-3 dygn. Hoppas det ska lyckas!



Sesamfrön till vänster (oskalade) och bockhornsklöver till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar