måndag 2 november 2015

Pumpasoppa

Har du en pumpa kvar från halloween? Eller sparade du det du gröpte ur men har inte ännu hittat på vad du ska göra med det? Gör då en enkel pumpasoppa.



Så här gjorde jag min. Koka upp 0,5-1 liter äkta buljong (jag hade lammbuljong som jag kokat av benen som blev kvar när vi åt lammkotletter här om dagen) eller saltat vatten och lägg i resterna av pumpan. Du kan använda så gott som allt fruktkött utom det hårda ytterskalet. Lägg inte heller kärnorna i soppan utan rosta eller torka dem skilt! Lägg också i 2-3 morötter och kanske andra rotfrukter om du har. Lägg dessutom i ett par lökar som du skurit i bitar. Lämplig mängd buljong eller annan vätska är så att all grönsaker nätt och jämnt täcks.

Koka tills allt mjuknat, det tar kanske en halv timme. Häll i en skvätt grädde om du vill och kör till puré med stavmixer. Krydda sedan med dina favoritkryddor. Jag använde vitlök (pressad), färsk ingefära, äkta kanel (ett par tsk), kardemumma och svartpeppar, och till sist lite pressad lime. Ovanpå soppan serverade jag färsk koriander och kokosfrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar